2011. február 13., vasárnap

Rossz úton jár a Forma 1,

Nos, ez a blog bejegyzésem akár rendhagyónak is nevezhető, mert nem a szokásos, engem tömjénező írás következik. Természetesen, valamilyen úton módon érint engem is. Akik ismernek, azok tudják, hogy nagy F1 rajongó vagyok, és imádom ezt a sportot. Aki próbált futam alatt zavarni,még inkább tudhatja, hogy mekkora állat tudok lenni egy – egy futam alatt, és az alvó Medvét nem jó felébreszteni.
Nem is tudom mikor kezdődött a rajongásom, de az első komoly szurkolói évem 1998ban volt, amikor az ezüstnyilaknak drukkoltam, akik nyertek is. Természetesen, már előtte is barátkoztam a sporttal, és első kedvencem Damon Hill világbajnok is lett abban az évben egy Williams – Renault kormánya mögött, majd a következő évben egy Arrows-zal mutatta meg, hogy a Forma 1-ben nem csak a technika számít, hanem a tehetség is, s mindezt Budapesten tette meg(na jó, Mogyoródon, azaz nem a tieden, hanem a település mellett lévő pályán).
A rajongásom érdekes módon az unalom miatt alakult ki. Kedves unokatesóim és nagybátyám hatalmas rajongó volt annak idején, és nem egy családi ebédet szakított meg egy – egy random futam, amelyet kicsinek annyira nem tudtam értékelni, de néztem és ismerkedtem a sporttal, és szép lassan megismertem és megszerettem a sportot.
A következő években jöttek és mentek a pilóták, Schumacher szép sorra nyeregette a világbajnoki címeket, és én tanultam és egyre inkább ismertem meg a sportot.
Damon Graham Devereux Hill
Mika Pauli Häkkinen
David Coulthard
voltak talán a kedvenceim kezdetben, s ez idő tájt érkezett a Forma 1-be a fiatal tehetség, Jenson Alexander Lyons Button, akit már ekkora kedveltem, leginkább visszafogott stílusa miatt.
Ekkor már volt egy nagy kedvencem, akinek az F1es karrierjének kezdete, és az én igazi rajongásom kezdete összefonódik. Nick „QuickNick” Heidfeld.


Sokáig az egyik legnagyobb tehetségnek tartották a „szagértők” és én is, de a Forma 1 sajnos letért az útról, amelyen mennie kell, és rengeteg rajongót el is vesztett. Már nem a pilótáké volt a főszerep,és nem is a benzingőzős levegőért, hanem a több száz milliós, vagy inkább milliárdos üzletté változott. Már nem a tehetség által választanak pilótát, hanem a mögöttük tömörülő szponzori dollármilliók által. Szomorú, de ez van.
Heidfeld karrierjét is ez pecsételte meg. Apucinak nincsenek milliárdjai, és másodszámú németként (Schumacher mellett kit érdekelt a fiatal srác, aki rohadt gyors volt)nem voltak fényesek a kilátásai. A McLaren – Mercedesnek azonban megakadt a szeme a fiatal tehetségen, és még az F1es karrier előtt felkarolta, és támogatta, természetesen cserébe a fiatal német szállította az eredményeket. Majd jött az F1. A McLaren úgy döntött, hogy tanulja az F1 löktetését, amíg a két bejáratott pilóta végzi a munkát, és ha kell, akkor Ő ül az egyik ezüstnyíl kormánya mögé.
„Prost 2000
Miután Heidfeld megnyerte a Forma-3000-es bajnoki címet, a mögötte álló McLaren 2000-ben elérkezettnek látta az időt arra, hogy Heidfeld fellépjen a Forma 1-be. Segítettek neki bejutni a Prost csapathoz, ahol a tapasztalt Jean Alesi lett a csapattársa. A Prost ebben a szezonban rendkívül gyenge volt: sem Alesi, sem Heidfeld nem tudott vele pontot szerezni. Jellemző az autó megbízhatatlanságára, hogy Heidfeld célba érni is mindössze négy alkalommal tudott, míg Alesi ötször.
Sauber 2001-ben Heidfeld a Sauber-Petronas istállónál folytatta pályafutását, ahol az újonc Kimi Räikkönent kapta csapattársul. Heidfeld a szezon során 12 pontot gyűjtött és a világbajnokság hetedik helyén végzett, míg Räikkönen 9 ponttal tizedik lett. A német versenyző első dobogós helyezését is megszerezte: a Brazil Nagydíjon harmadik lett. Heidfeldet nagy csalódás érte a szezon végén, amikor a McLaren – amely addig az ő pályafutását egyengette – a szezon végén mégsem őt választotta ki arra, hogy a wokingi csapatnál 2002-től felváltsa a visszavonuló Mika Häkkinent, hanem Räikkönent. Heidfeld maradt a Saubernél 2002-re és 2003-ra is, a McLaren-Mercedesszel pedig megszakadt addigi együttműködése. ”
Természetesen, Kimi Räikkönen tehetségét nem szeretném megkérdőjelezni, de a visszavonuló Häkkinennek nagy szerepe volt abban, hogy az utódát megnevezze, aki a honfitársa lett….Kimi.
A következő években a kiscsapatoknál nem sok vizet zavart, és hiába villant egy – egy nagyot, mégsem sikerült megtalálnia a helyét, de ez még inkább a fentebb említett okok miatt lehetett, majd eljött a nagy lehetőség éve(gondoltam én akkor). Button-t nem engedte el a Bar/Hona a WilliamsBMW-hez, és szétlövéssel döntött a csapat, ki lesz Mark Webber csapattársa, és Nick is részt vett a megméretetésen és meg is mutatta, ki a király s megkapta a helyet.
Érdekes megjegyezni, hogy Webber eddig minden csapattársát rommá verte, még Vettel-lel is tudta tartani a tempót, csak Nick-kel nem, aki a Williams BMW kapcsolat szétválásakor a BMW elhappolt.
Egy csapattársa volt, aki méltó ellenfele volt eddig (csapaton belül), sőt nem egyszer meg is verte, és Ő nem más, mint Robert Kubica, és a sors fintora, hogy az Ő balesete kellett ahhoz, hogy QuickNick-et behívja egy szétlövésre, hogy eldöntsék, ki helyettesíti a sérült lengyel a 2011es évadban, és úgy tűnik, Heidfeld lesz ez az egyén.

„Heidfeld nem sokat vacakolt, az élre röpítette a Renault-t
Nick Heidfeld szombaton megkapta a bizonyítási lehetőséget a Lotus Renault-tól, és maximális mértékben élt is azzal - a német most először vezette az R31-est, amivel egyből a legjobb időt repesztette a harmadik jerezi tesztnapon, szinte szemernyi kétséget sem hagyva afelől, hogy ő a legmegfelelőbb személy a sérült Robert Kubica pótlására. A 2. helyen a hazai közönségkedvenc Alonso zárt a Ferrarival, míg a pénteki leggyorsabb Schumacher ezúttal 3. lett.
Noha a korai órákban még volt némi ködfolt a jerezi pálya felett, végül gyorsan kitisztult az ég, így a csapatok az előző két naphoz hasonlóan szombaton is száraz, napos időben folytathatták felkészülésüket a 2011-es Forma-1-es világbajnoki szezonra. A pálya hőmérséklete a délutáni napsütésben már a 31 Celsius fokot is meghaladta, vagyis a csapatok egész nap igazán ideális körülmények között dolgozhattak.
A pilóták munkakedvét ezenfelül tovább növelte az a tény is, hogy - elsősorban a hazai kedvenc, a kétszeres világbajnok spanyol Fernando Alonso (Ferrari) tiszteletére - igen szépszámú, az Autosport helyszíni beszámolója szerint több ezres nézősereg gyűlt össze a jerezi pálya lelátóin, amely szinte már-már igazi nagydíjhétvége-hangulatot teremtett a tizenegyfős mezőny számára.

Alonso mindent el is követett annak érdekében, hogy maximálisan kiszolgálja hazai szurkolóit, hiszen az edzés nagy részében az eredménylista élén állt, ráadásul szinte megállás nélkül rótta a kilométereket az andalúziai pályán, és 131 körig meg sem állt, amivel magasan ő lett a nap legszorgalmasabb pilótája.

A spanyol klasszis végül a második helyen zárta a napot, alig több mint egy tizedmásodperccel elmaradva Heidfeld 1:20.361-es győztes idejétől, ami kilenc ezreddel volt lassabb Michael Schumacher pénteki leggyorsabb körétől, vagyis a jerezi teszthét eddigi legjobb időeredményétől.
Heidfeld szombaton szűk másfél órával a tesztnap vége előtt röpítette az élre az aranysárga-fekete Lotus Renault-t, és mivel ezután már senki nem tudta túlszárnyalni pazar köridejét, így első napját az R31-essel rögtön a mezőny élén zárta, és ezzel nagy valószínűséggel elérte, hogy Eric Boullier csapatfőnök őt jelölje ki az elmúlt hétvégén egy raliversenyen megsérült Robert Kubica pótlására.

Vasárnap ugyan a terveknek megfelelően Bruno Senna kap majd bizonyítási lehetőséget a Lotus Renault-ban, ám a fiatal brazilnak minimum csodát kellene tennie, hogy a csapat választása végül ő rá essen, hiszen gyorsasága mellett nagyobb rutinja is egyértelműen Heidfeld mellett szól kettejük összevetésében.

A tapasztalt németet a jelek szerint tehát kárpótolja a sors korábbi balszerencséjéért, hiszen abban a szakértők és versenyzőtársai többsége is egyetért, hogy tehetsége alapján Heidfeldnek egyértelműen helye van a Forma-1 mezőnyében, és nagyon úgy fest, hogy most nem is akármilyen helye lesz ott.

Nem a mostani volt ugyanis az első olyan tesztnap a 2011-es idényre való felkészülésben, amit a Lotus Renault zárt az élen, hiszen az elmúlt héten Robert Kubica a teszthét abszolút leggyorsabb idejét futotta a valenciai zárónapon. A jelek szerint tehát Heidfeldnek nagyon nagy szerencséje, hogy vélhetően egy ilyen versenyképes csapatnál térhet vissza a sorozatba, mint ahogy a szombati nap tanulsága szerint a Lotus Renault sem kevésbé szerencsés, hogy Heidfeld személyében egy ilyen remek helyettest talált a sérült Kubica pótlására.

Alonso és Heidfeld mellett a szombati nap során Kobajasi Kamui vívta ki magának a legnagyobb figyelmet - a japán pilóta előbb alig húsz perc elteltével az eredménylista élére állt és a következő két órában ott is maradt, majd következő körében egy ismeretlen eredetű technikai probléma miatt a pálya szélén parkolta le a Sauber C30-ast, ami miatt piros zászlós jelzés lépett érvénybe a pályán.
Később, alig egy órával a tesztnap vége előtt Kobajasi okozta az edzés második kényszerszünetét is, megállását ismét egy technikai meghibásodás okozta. Nem jó hír ez az eltökélt japán számára, aki épp a megbízhatóság terén szeretne jelentősen előrelépni csapatával együtt a tavalyi évi teljesítményéhez képest, ami a jelek szerint nem lesz épp egyszerű feladat.
A japán kezdeti jól sikerült idején a folytatásban már nem tudott javítani, és végül szűk kilenc tizedmásodperces hátrányban az ötödik helyen zárta a napot, a Sauber tempójára tehát nem lehet különösebb panasz.
Újabb sikeres tesztnapon van túl a hétszeres világbajnok Michael Schumacher a Mercedesszel. A 42 éves német ugyan hét tizeddel elmaradt pénteki győztes idejétől és szombaton harmadik lett, ám ez nyilvánvalóan a másfajta napi programnak és nem az ő visszaesésének volt betudható. Schumacher a szombati nap nagy részében ugyanis főként hosszú etapokat teljesített, melyek során megbízható, kiegyensúlyozott köridőket tudott futni az MGP W02-vel, így elégedetten szállhatott ki az autóból.
Nem volt viszont ilyen jó napja a 2008-as világbajnok Lewis Hamiltonnak. A brit pilóta ugyan a biztató 4. helyen zárta második napját az MP4-26-ossal, ám sok örömre nem volt oka a szombati nap folyamán, mivel a McLaren kifogyott néhány alkatrészből, és emiatt Hamilton csupán 36 kört tudott megtenni a pályán. Úgy néz ki, olykor még a legnagyobb csapatoknál is előfordulhat efféle blama.
A fenn már említett Kobajasi mögött a regnáló világbajnok Sebastian Vettel végzett szombaton a 6. helyen, az ő legjobb ideje már több mint egy másodperccel maradt el Heidfeld győztes körétől. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy Vettel a nap nagy részében hosszú etapokat teljesített az RB7-essel, amellyel rendre megbízható és kiegyensúlyozott tempót diktált. Minden idők legfiatalabb világbajnoka 98 körrel zárta a harmadik jerezi tesztnapot.
Sébastien Buemi kizárólag rövid etapokat teljesített a Toro Rossóval, és a 7. idővel zárta a napot. A svájcit a nap nagy részében semmilyen probléma nem hátráltatta munkájában, pár perccel az edzés vége előtt azonban ő okozta a tesztnap utolsó kényszerű megszakítását. Autója a 9-es kanyar bejáratában állt meg alatta, egyelőre ismeretlen okokból.
Az általában balszerencsésnek számító Heikki Kovalainen a jelek szerint ezúttal szerencsét hozott a Team Lotusnak, hiszen a csapatot két technikai problémáktól sújtott nap után szombaton végre elkerülték a bajok. A finn 61 kört tett meg a pályán a T128-assal, és a 8. helyen zárta a napot, mindössze 1,350 másodperccel elmaradva Heidfeld győztes idejétől, ami mindenképp rendkívül biztató lehet a második F1-es évére készülő csapat számára.
A Williamsnek eddig egy napja sem telt el valamilyen technikai jellegű probléma nélkül Jerezben, és ez alól a szombati nap sem volt kivétel. A pénteki naphoz hasonlóan ezúttal is a KERS (kinetikus energia-visszanyerő rendszer) rakoncátlankodott az FW33-asban. A rutinos brazil Rubens Barrichello azonban minden nehézségek ellenére egy híján száz kört tett meg szombaton az autóval, és a 9. legjobb idő virított a neve mellett a nap végén.
A pénteki naphoz hasonlóan szombaton is két újonc évére készülő pilóta képviselte magát a mezőnyben, az előző nap egyaránt autót törő Pastor Maldonado (Williams) és Sergio Perez (Sauber) után most Paul di Restán (Force India) és Jerome D’Ambrosión volt a sor a bizonyításra. Egyiküknek sem volt könnyű dolga, hiszen mindketten most először vihették pályára csapatuk új, 2011-es versenygépét, így talán kevésbé róható fel nekik, hogy sereghajtóként zárták a napot.
A skót Di Resta egész nap fékhibára panaszkodott csapatának, és mintegy ennek demonstrációjaként bő fél órával a tesztnap vége előtt a 9-es kanyarban megpördült, ami miatt félbe is kellett szakítani néhány percre az edzést.
A belga D’Ambrosio ezzel szemben problémamentes napot zárt, ha csak azt nem tekintjük problémának, hogy több mint öt másodperccel maradt el a Virginnel Heidfeld győztes idejétől, úgy, hogy a közvetlenül előtte végző skóttól is jó két és fél másodperc választotta el.
A Forma-1-es csapatok vasárnap befejezik a négynapos tesztelést Jerezben.
Teszteredmények, Jerez, 3. nap - február 12.:
Pilóta Csapat Modell Köridő Hátrány Kör
1 N. Heidfeld Lotus Renault R31 1:20.361 - 86
2 F. Alonso Ferrari F150th Italia 1:20.493 +0.132 131
3 M. Schumacher Mercedes MGP W02 1:21.054 +0.693 114
4 L. Hamilton McLaren-Mercedes MP4-26 1:21.099 +0.738 36
5 K. Kobajasi Sauber C30 1:21.242 +0.881 84
6 S. Vettel Red Bull Racing RB7 1:21.574 +1.213 98
7 S. Buemi Toro Rosso STR6 1:21.681 +1.320 92
8 H. Kovalainen Lotus T128 1:21.711 +1.350 61
9 R. Barrichello Williams FW33 1:22.227 +1.866 99
10 P. di Resta Force India VJM04 1:22.945 +2.584 64
11 J. D'Ambrosio Virgin VR-02 1:25.471 +5.110 72

Természetesen a Teszteredmények nem sokat osztanak / szoroznak, de az egyik kedvenc pilótám megmutathatta magát, és remélem megkapja a helyet. :)

Összességében még annyit akartam mondani, hogy az F1ben relatíve mindenki hasonló szinten van és csak nüanszok döntenek, de jelenleg leginkább csak a pénz dominál. Persze nyerni csak jó autóval lehet, de egy jó autóból többet tud kihozni egy jó pilóta, viszont még jobbá tehető a verda, ha a pilóta nagy összeget hoz magával a székért cserében.